Nederlands
Alexandra Elias-Herminjard is afgestudeerd aan de Universiteit Leiden (NL) in de Sociale en Organisatie Psychologie (2002) en in Orthopedagogiek, Educational Studies (2012). Naast het begeleiden van Franstalige kinderen, begeleidt ze Nederlandse kinderen en hun ouders met onder andere de volgende problemen:
- Sociaal-emotionele problematiek, zoals onvoldoende zelfvertrouwen, negatief zelfbeeld, faalangst
- Psychosomatische klachten, zoals buikpijn zonder medische reden
- Slaapproblemen
- zindelijkheidsproblemen
- ADHD en gedragsproblemen (ondersteuning voor ouders)
- Opvoedkundige vragen
Wanneer u zich zorgen maakt over uw kind kan er een vrijblijvend kennismakingsgesprek plaatsvinden. Alexandra Elias-Herminjard werkt voornamelijk met kortdurende behandelingen. Ze gebruikt technieken uit de cognitieve gedragstherapie (anders leren denken) en de positieve psychologie. Er wordt gewerkt vanuit de kracht en de sterke kanten van het kind. Haar behandelingen zijn oplossingsgericht. Dat wil zeggen dat ze niet teveel aandacht geeft aan de oorzaak van het probleem; in plaats daarvan zijn haar behandelingen gericht op een gewenste toekomst, met als doel problemen op te lossen.
Daarnaast geeft Alexandra Elias-Herminjard geprotocolleerde trainingen:
Training 'Zelf Plannen' voor jongeren (12-16 jaar) met ADHD/zonder ADHD
De training ‘Zelf Plannen’ is een bewezen effectieve methode om jongeren met ADHD/zonder ADHD
planningsvaardigheden aan te leren en op een positieve manier zelfstandiger te laten worden. De training is gebaseerd op cognitieve gedragstherapie. In 8 individuele sessies met jongeren worden stap voor stap vaardigheden aangeleerd en geoefend om hun leven beter te plannen.
(Groeps)training ‘Leer te durven!’ voor kinderen (8-13 jaar)
'Leer te durven! ' is een groepstraining ontwikkeld voor kinderen met (te) veel angsten. In acht bijeenkomsten van anderhalf uur leren de kinderen met behulp van oefeningen hun angst aan te
pakken en weerbaarder te worden.
Sociale vaardigheidstraining 'Fijn: Vrienden!' (4-7 jaar)
Fijn: Vrienden! helpt 4 tot 7 jarigen en hun ouders om op een fijne, leuke manier, waardevolle levensvaardigheden te leren en met moeilijke situaties om te gaan. Deze vaardigheden helpen kinderen om emotioneel en sociaal competent te zijn in hun omgang met leeftijdsgenoten, leerkrachten en gezinsleden. Tevens heeft het programma als doel angsten en stress te verminderen en/of te voorkomen.
Groepstraining voor drukke/impulsieve kinderen (8-12 jaar)
In deze groepstraining volgen de kinderen een gestructureerd programma waarbij ze spelenderwijs eerst leren nadenken voordat ze iets doen. Ook leren ze middels ontspanningsoefeningen hoe ze rustiger kunnen worden. Door samenwerking oefenen de kinderen sociale vaardigheden en zich inleven in een ander.
- Sociaal-emotionele problematiek, zoals onvoldoende zelfvertrouwen, negatief zelfbeeld, faalangst
- Psychosomatische klachten, zoals buikpijn zonder medische reden
- Slaapproblemen
- zindelijkheidsproblemen
- ADHD en gedragsproblemen (ondersteuning voor ouders)
- Opvoedkundige vragen
Wanneer u zich zorgen maakt over uw kind kan er een vrijblijvend kennismakingsgesprek plaatsvinden. Alexandra Elias-Herminjard werkt voornamelijk met kortdurende behandelingen. Ze gebruikt technieken uit de cognitieve gedragstherapie (anders leren denken) en de positieve psychologie. Er wordt gewerkt vanuit de kracht en de sterke kanten van het kind. Haar behandelingen zijn oplossingsgericht. Dat wil zeggen dat ze niet teveel aandacht geeft aan de oorzaak van het probleem; in plaats daarvan zijn haar behandelingen gericht op een gewenste toekomst, met als doel problemen op te lossen.
Daarnaast geeft Alexandra Elias-Herminjard geprotocolleerde trainingen:
Training 'Zelf Plannen' voor jongeren (12-16 jaar) met ADHD/zonder ADHD
De training ‘Zelf Plannen’ is een bewezen effectieve methode om jongeren met ADHD/zonder ADHD
planningsvaardigheden aan te leren en op een positieve manier zelfstandiger te laten worden. De training is gebaseerd op cognitieve gedragstherapie. In 8 individuele sessies met jongeren worden stap voor stap vaardigheden aangeleerd en geoefend om hun leven beter te plannen.
(Groeps)training ‘Leer te durven!’ voor kinderen (8-13 jaar)
'Leer te durven! ' is een groepstraining ontwikkeld voor kinderen met (te) veel angsten. In acht bijeenkomsten van anderhalf uur leren de kinderen met behulp van oefeningen hun angst aan te
pakken en weerbaarder te worden.
Sociale vaardigheidstraining 'Fijn: Vrienden!' (4-7 jaar)
Fijn: Vrienden! helpt 4 tot 7 jarigen en hun ouders om op een fijne, leuke manier, waardevolle levensvaardigheden te leren en met moeilijke situaties om te gaan. Deze vaardigheden helpen kinderen om emotioneel en sociaal competent te zijn in hun omgang met leeftijdsgenoten, leerkrachten en gezinsleden. Tevens heeft het programma als doel angsten en stress te verminderen en/of te voorkomen.
Groepstraining voor drukke/impulsieve kinderen (8-12 jaar)
In deze groepstraining volgen de kinderen een gestructureerd programma waarbij ze spelenderwijs eerst leren nadenken voordat ze iets doen. Ook leren ze middels ontspanningsoefeningen hoe ze rustiger kunnen worden. Door samenwerking oefenen de kinderen sociale vaardigheden en zich inleven in een ander.